کد مقاله را وارد کنید !
بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با اهمال‌کاری
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : آذین ثریا* 1، راضیه سوداگر 2
1- دانشجو
2- استاد یار
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و ویژگی های شخصیتی در میان دانشجویان دانشگاه آپادانا انجام شد . پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی توصیفی و از نوع همبستگی بود . جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه آپادانا بودند که از 250 پرسشنامه آنالین 110 پرسشنامه توسط دانشجویان پر شد ، که شامل هم دانشجویان دختر و هم پسر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اهمالکاری تاکن )16 _تی پی اس(و شخصیتی نئو)60 _اف اف آی(بود .داده ها در برنامه اس پی اس اس نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . در بخش آمارهای توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و پیش فرض ها بررسی گردیده و در نهایت در قسمت استنباط آماری به بررسی فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. یافته های به دست آمده از همبستگی پیرسون گویای این بود با اهمالکاری مثبت و انعطاف پذیری(0/05r و 0/31=>P) که جهت رابطه بین روان نژندگرایی(P<0/01) با اهمالکاری منفی بود و همین طور از یافته های به دست (r و -0/26=>P ) و باوجدان بودن(0/01r-0/19=βو -0/28>P ) و انعطاف پذیری (0/05=βو 0/30>P آمد از رگرسیون ، افزایش بعد روان نژندگرایی )0/05 ( به صورت منفی و معنادار پیش بینی کننده های اهمالکاری هستند. =βو -0/31>P و باوجدان بودن 0/05 ) نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و ویژگی های شخصیتی ( روان نژندگرایی ، انعطاف پذیری و باوجدان بودن)همبستگی معناداری وجود دارد.
بازدید امروز
4
بازدید دیروز
62
بازدید کل
132,869
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !