-
محور شماره 1
-
روانشناسی بالینی
-
روانشناسی عمومی
-
روانشناسی تربیتی
-
روانشناسی شخصیت
-
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
-
روانشناسی سلامت
-
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
-
روانشناسی ورزش
-
روانشناسی رشد
-
علوم اعصاب
-
روان پرستاری
-
روانشناسی صنعتی و سازمانی
-
رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی
-
درمان های شناختی-رفتاری
-
نوروساینس تربیتی (یادگیری و آموزش بر پایه علوم اعصاب)
-
روان پزشکی

نشریه " مطالعات ......... " در سیویلیکا نمایه میشود.

دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........

COPE

سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)

سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
مقایسه سبک های اسناد و نشخوار فکری در دانشجویان افسرده و عادی
دوره و شماره : آماده انتشار
1- موسسه آموزش عالی آپادانا
چکیده :
این پژوهش با هدف مقایسه سبک اسناد و نشخوار فکری در دانشجویان افسرده عادی انجام شد. روش انجام
این پژوهش از نوع علی_مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی آپادانا شیراز بود
که از بین آن ها 3۶ افراد مبتلا به افسردگی و 3۶ افراد بهنجار از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در
این پژوهش برای سنجش، در ابتدا از آزمون افسردگی بک و سپس آزمون نشخوار فکری نولان-هوکسیما و سبک
اسناد سلیگمن استفاده شد. در سطح توصیفی، شاخص های جدول فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد محاسبه
شدند و در سطح استنباطی با استفاده آزمون t استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان t برای این
آزمون برابر با 512 / ۶ می باشد و با توجه به اینکه مقدار ۰۰1 / ۰ = sig کوچکتر از ۰5 / ۰ = α است، بنابراین میتوان
گفت بین نشخوار فکری دانشجویان عادی و افسرده تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین برای مقایسه سبکهای
اسنادی دانشجویان عادی و افسرده از آزمون t مستقل استفاده شد که نتایج آن نشان داد میزان t برای مقایسه
سبکهای اسنادی مثبت برابر با ۶22 / 2 است و با توجه به اینکه مقدار ۰11 / ۰ = sig کوچکتر از ۰5 / ۰ = α است،
بنابراین میتوان گفت بین سبکهای اسنادی مثبت دانشجویان عادی و افسرده تفاوت معناداری وجود دارد. به
طور کلی، در هر دو زمینه نشخوار فکری و سبک اسناد بین دانشجویان افسرده و عادی تفاوت معناداری وجود
دارد و سبک اسناد منفی و نشخوار فکری عامل خطرساز برای افسردگی هستند.
کلمات کلیدی :