-
محور شماره 1
-
روانشناسی بالینی
-
روانشناسی عمومی
-
روانشناسی تربیتی
-
روانشناسی شخصیت
-
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
-
روانشناسی سلامت
-
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
-
روانشناسی ورزش
-
روانشناسی رشد
-
علوم اعصاب
-
روان پرستاری
-
روانشناسی صنعتی و سازمانی
-
رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی
-
درمان های شناختی-رفتاری
-
نوروساینس تربیتی (یادگیری و آموزش بر پایه علوم اعصاب)
-
روان پزشکی

نشریه " مطالعات ......... " در سیویلیکا نمایه میشود.

دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........

COPE

سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)

سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و سوگیری شناختی در جوانان استان فارس
دوره و شماره : آماده انتشار
1- دانشجوی کارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
چکیده :
مطالعات اخیر نشان دادهاند که سوگیریهای شناختی، نقش قابلتوجهی در ایجاد و تداوم اختلالات اضطرابی دارند. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به علت این سوگیریها، معمولا تفسیرهای منفی و اغراقآمیز از موقعیتهای اجتماعی دارند. پژوهش حاضر به بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و سوگیری شناختی در جوانان استان فارس میپردازد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه سوگیری شناختی وودی، چامبلس و گلس بود. دادهها از طریق توزیع آنلاین و با روش نمونهگیری در دسترس از 151 نفر جمعآوری شده و در نهایت 149 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی بین سوگیری متمرکز بر بیرون (0/01>P و 0/31=r) نمره کل سوگیری شناختی (0/01>P و 0/25=r) با اجتناب اجتماعی و نمره کل اضطراب اجتماعی رابطه معنادار دارند. همچنین براساس آزمون رگرسیون چندگانه مشخص شد که اجتناب اجتماعی (0/05>P و 0/31=β) بهعنوان پیشبینیکننده مثبت و معنادار سوگیری متمرکز بر بیرون عمل میکند و 10 درصد از واریانس آن را تبیین میکند. بر اساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که بین اضطراب اجتماعی و سوگیری شناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و سوگیری متمرکز بر بیرون میتواند در افزایش و تداوم اضطراب اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد.
کلمات کلیدی :
- 791
- 0